طراحی و ساخت استخر شنا ، ساخت استخر پرورش ماهی ، احداث استخر کشاورزی – آببندی و ساخت استخر Making Pool

طراحی و ساخت استخر شنا Making Pool ، ساخت استخر پرورش ماهی ، احداث استخر کشاورزی آببندی و ساخت استخر

استخر آب، آبگیری مصنوعی است که برای شنا، آب‌تنی، تفریح، سرگرمی و ورزش‌های آبی مانند واترپلو و غواصی استفاده می‌شود. از استخر آب همچنین برای مصارف آموزشی و علمی نیز استفاده می‌گردد. گاه از برخی استخرها نیز برای مصارف باغبانی و کشاورزی استفاده می شود. به این معنی که برای جمع آوری و ذخیره  روان آبها و یا حتی آب باران، استخرهایی ساخته و ایجاد می شوند که مناسب برای این امر باشند و لازمه آن نیز آب بندی دقیق کف و دیواره استخر است تا نشتی آن باعث کاهش سطح آب و هدر رفتن آن نشود.

استخر شنا با ابعاد مختلف و به جهت شنا کردن ساخته می شود که این استخرها هم در مجتمع های مسکونی و آپارتمانی و یا در ویلاها ساخته می شوند و یا در مراکز ورزشی و فرهنگی به جهت استفاده عموم ساخته شده و یا به جهت برگزاری مسابقات شنا در ورزشگاه ها و مراکز ورزشی ساخته می شوند . هرکدام از این استخرها از نظر ابعاد و ارتفاع با هم متفاوت می باشند و برای مثال در استخرهای خانگی ابعاد ممکن است بنا بر فضای موجود در نظر گرفته شود ولی در استخر مسابقات شنا ، ابعاد باید دقیق و منطبق بر استاندارد ساخته شوند.

استخرهای کشاورزی به استخرهایی گفته می شوند که کشاورزان و بهره برداران برای ذخیره آب احداث و اقدام به ساخت این استخرها می نمایند ، این استخرها معمولا در صورتی که زمین مناسب و فضای کافی در اختیار باشد ، بسیار بزرگ ساخته می شوند و نیاز به آب بندی مناسبی دارند تا آب ذخیره شده ، هدر نرود.

در طراحی و ساخت استخرهای پرورش ماهی نیز باید به استانداردها و قوانین موجود توجه نمود ، ساخت استخر پرورش ماهی به صورت مستطیل و دایره شکل مرسوم است و با در نظر گرفتن انواع ماهی که قرار است پرورش داده شود باید ، ابعاد و اندازه استخر پرورش ماهی را انتخاب نمود.

آب بندی هرکدام از استخرهای بالا به روش خاص خود انجام می شود و در آب بندی استخر کشاورزی و یا پرورش ماهی می توان از مواد و مصالح مناسب و در آب بندی استخر شنا نیز از مواد دیگری استفاده نمود.

منبع سایت علمی دانشجویان ایران www.daneshju.ir